Voorwaarden van samenwerking freelance professional
Wederzijds vertrouwen en een open en volledige communicatie is essentieel voor een succesvolle samenwerking en de kwaliteitservaring van de "freelance" oplossing voor de opdrachtgever.
Jij als freelance professional (ook wel zzp-er of zelfstandig ondernemer genoemd) én Steens & Partners gaan samen de uitdaging aan om voor de cliënt een waardevolle bijdrage te leveren. Een ieder heeft hierin een specifieke eigen bijdrage als vakprofessional. Het gewenste resultaat dient een win-win-win situatie te zijn voor alle betrokken partijen, zowel op de korte als de lange termijn. Pas dan vinden wij dat er sprake is van een succesvolle samenwerking en kwaliteit van dienstverlening.
Wij vinden het belangrijk om een aantal uitgangspunten aan het begin van onze beoogde samenwerking af te spreken. Deze uitgangspunten zijn gebaseerd op de geldende wet- en regelgeving en de praktijkervaringen tussen de freelance professionals en Steens & Partners sinds onze start in het jaar 2000.
Freelance Procedure
- Jouw gegevens worden opgenomen in onze database. Wij vragen je om jouw beschikbaarheidsdatum en Curriculum Vitae actueel te houden.
- Hoewel onze website met grote zorgvuldigheid is samengesteld, kunnen wij geen aansprakelijkheid accepteren voor eventuele fouten of onvolkomenheden.
- De initiële screening start bij de analyse van jouw profiel (veelal je Curriculum Vitae en Linkedin-profiel). Wij focussen ons o.a. op het opleidingsniveau, opdracht ervaring, specifieke branche-kennis en (on)regelmatigheden in het opdrachten verloop. Op basis hiervan wordt besloten om wel/niet telefonisch contact te leggen.
- Het eerste telefonische contact is gericht op een beperkte toelichting op je profiel en de getoonde interesse in onze dienstverlening. Op basis hiervan wordt met elkaar besloten om een verdere persoonlijke kennismaking te organiseren.
- Wij vragen je de volgende documenten digitaal aan te leveren: recent uittreksel KvK, BTW nummer en twee relevante (recente) referenten. Tijdens de persoonlijke kennismaking (het interview)zien wij ook graag je legitimatiebewijs en diploma’s van relevante opleidingen.
- Het interview is gericht op het vaststellen van theoretische en praktische vaardigheden, kennis en persoonlijke kwaliteiten, zowel sterke als zwakke, en het samen inventariseren van mogelijke freelance opdrachten. Tevens bespreken wij de onderlinge verwachtingen en de werkwijze van ons kantoor.
- Zo spoedig mogelijk na het interview worden de referenties ingewonnen, waarover wij je zullen berichten.
- De documenten, het verslag van het interview, je foto (gemaakt tijdens het interview of vanuit Linkedin) en de referentieverslagen worden in onze database opgeslagen.
- Bij een vraag en/of opdracht van een ‘Cliënt’ (de opdrachtgever) bespreken wij met deze Cliënt de inhoud, de procedure en de verwachtingen.
- Hierna starten wij de search. Veelal binnen 24 uur presenteren wij geschikte freelance kandidaten. Van alle kandidaten die wij presenteren willen wij minimaal 2 referenties hebben ingewonnen. Wij nemen veelal contact op met de verantwoordelijke van je laatst uitgevoerde opdracht en een voor deze opdracht relevante referentie.
- De ‘Presentatie’ van freelance kandidaten bij de Cliënt doen wij veelal per email, bestaande uit een Curriculum Vitae, toelichting van de kandidatuur, beschikbaarheidperiode en tarief. Wij geven vervolgens een nadere toelichting, telefonisch of op kantoor, aan de Cliënt.
- Tijdens je gesprek bij de Cliënt is doorgaans een Associate Director van Steens & Partners aanwezig.
- Na definitieve selectie en besluit door Cliënt en Kandidaat, verzorgt Steens & Partners de relevante documenten.
Voorwaarden samenwerking met de freelance professional
Artikel 1
Met het insturen van jouw gegevens en/of (digitaal) reageren op opdrachten geef je te kennen als freelance professional, hierna verder te noemen “Kandidaat”, werkzaam te zijn en werkzaamheden verricht in de uitoefening van een bedrijf of in de zelfstandige uitoefening van een beroep. Je bent aantoonbaar ondernemer, en voert de opdracht uit voor eigen rekening en risico. Als Kandidaat geeft je aan Steens Consultants B.V., Steens Professionals B.V. en Steens Interim B.V., of haar eventuele rechtsopvolgers, verder te noemen Steens & Partners, toestemming jouw gegevens te gebruiken voor het bemiddelen naar een opdracht. Verder geef je te kennen op de hoogte te zijn van deze tekst en met de hier beschreven artikelen 1 t/m 15 akkoord te zijn.
Artikel 2.1
Steens & Partners treedt op als “intermediair”, in die zin dat wij de Kandidaat, werven, presenteren en de tijdelijke inzet organiseren bij de (eind) opdrachtgever, verder te noemen Cliënt (de Derde). De Kandidaat sluit bij een plaatsing op een opdracht een “Overeenkomst van Opdracht” met Steens & Partners (jouw opdrachtgever). Deze overeenkomst is gelijkluidend aan de door de Belastingdienst op 30 april 2021 onder nummer 90821.25537.3.0 opgestelde modelovereenkomst tussenkomst. Steens & Partners en Kandidaat wensen uitsluitend met elkaar te contracteren op basis van deze overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW, beogen uitdrukkelijk niet om een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. en 7:690 e.v. BW, willen uitdrukkelijk de toepasselijkheid van de fictieve dienstbetrekking van tussenkomst voorkomen en kiezen ervoor om in voorkomende gevallen de fictieve dienstbetrekking van thuiswerkers of gelijkgestelden buiten toepassing te laten. Partijen benadrukken dat zij beogen om geen inhoudingsplicht voor Opdrachtgever in het kader van de Wet op de Loonbelasting 1964 en geen verzekeringsplicht voor Opdrachtnemer op grond van de sociale verzekeringspremies, onder andere vanwege AWf, AOF, WKO, WHK en ZVW te laten ontstaan.
Steens & Partners sluit ook een overeenkomst met de Cliënt.
Artikel 2.2
De Cliënt is een natuurlijke en/of rechtspersoon of haar rechtsopvolgers die als vrager en/of afnemer van diensten van Steens & Partners een schriftelijk en/of mondeling verzoek heeft gedaan of opdracht geeft tot de werving, “Presentatie” en inzet van een Kandidaat.
Artikel 2.3
Presentatie: de voordracht van de gegevens van de Kandidaat bij de Cliënt.
Artikel 2.4
Interim-procedure: de looptijd van de procedure tussen de partijen (Steens & Partners, Cliënt en Kandidaat) vanaf het moment van het verzoek van de Cliënt, de Presentatie van een Kandidaat door Steens & Partners aan de Cliënt tot aan de plaatsing van een Kandidaat dan wel tot het moment van een eerdere beëindiging van de procedure, zoals beëindiging van de procedure door de Kandidaat, door de Cliënt of door Steens & Partners.
Artikel 2.5
De plaatsing is het moment dat alle partijen, de Cliënt, de Kandidaat en Steens & Partners (mondeling en/of schriftelijk) akkoord zijn met start van de Kandidaat op de opdracht bij de Cliënt.
Artikel 3
Je verklaart akkoord te zijn dat wij de door jou aan ons verstrekte gegevens mogen bewaren en verwerken teneinde je te kunnen te kunnen bemiddelen bij onze cliënten voor opdrachten. Ons Privacy Statement kan je nalezen op onze website www.steensconsultants.nl.
Artikel 4
Je verklaart dat de door jou verstrekte gegevens (o.a. KvK gegevens, BTW nummer, Curriculum Vitae en diploma’s) volledig en juist zijn. Je verklaart tevens dat je niet veroordeeld bent wegens strafbare feiten, dat er geen lopende strafzaak is waarbij je betrokken bent en dat je alle informatie hebt verstrekt waarvan je redelijkerwijs kan vermoeden dat Steens & Partners of een Cliënt dit relevant acht voor selectie en/of inzet op een opdracht.
Artikel 5
Als Kandidaat sta je als ondernemer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heb je een BTW nummer. Je voldoet aan de eisen voor het verrichten van de werkzaamheden in de uitoefening van een bedrijf of in de zelfstandige uitoefening van een beroep en handelt overeenkomstig de wet. Bij de uitvoer van een opdracht is er geen gezagsverhouding, geen persoonlijke verplichting tot het verrichten van arbeid en geen verplichting door de opdrachtgever tot loon betalen. Je bent bij het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden geheel zelfstandig. Je verricht de overeengekomen werkzaamheden naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van Opdrachtgever en/of de Derde. Je voert de opdracht uit voor eigen rekening en risico en maakt gebruik van eigen hulpmiddelen (bijv laptop of telefoon). Het staat je vrij je bij de werkzaamheden te laten vervangen door een ander.
Artikel 6
Je ontvangt van ons inloggegevens voor onze digitale portal. Hiermee kan je bij een deel van je gegevens en deze aanpassen, alsook bij een opdracht de afgesproken werkzaamheden declareren. Om je optimaal van dienst te zijn en je te kunnen blijven betrekken in interim-procedures, vragen wij jou om je beschikbaarheidsdatum en je Curriculum Vitae actueel te houden. Kandidaten waarvan de interim-beschikbaarheidsdatum meer dan een maand in het verleden liggen, kunnen wij niet of pas als laatste in onze selectie betrekken.
Artikel 7
Zowel Kandidaat als Steens & Partners zullen vertrouwelijk en discreet omgaan met elkaars gegevens en deze niet aan derden ter beschikking stellen zonder voorafgaand contact. Dit betreft bijvoorbeeld je persoonlijke gegevens of de naam van de Cliënt welke wij aan je communiceren tijdens de selectieprocedure.
Artikel 8
Steens & Partners zal zich op jouw verzoek inzetten dat de Cliënt informatie, hulp en bijstand zal verschaffen die je nodig acht om een opdracht optimaal uit te voeren.
Artikel 9
Indien tijdens het wervingsproces voor een opdracht via Steens & Partners wij beiden van oordeel zijn dat je een passende Kandidaat bent voor de opdracht, komen wij een Honorarium overeen en stem je in met Presentatie aan de Cliënt. Het Honorarium is veelal een tarief per gewerkt uur/dag in het kader van de opdracht. Dit tarief is exclusief de verschuldigde omzetbelasting en inclusief alle kosten waaronder inbegrepen alle (eventuele) betrokken fiscale- en sociale premieverplichtingen en verzekeringen. Opdrachtgever en Opdrachtnemer benadrukken tevens dat het tarief geen loonafspraak is in de zin van artikel 7:610 BW. Opdrachtnemer draagt zelf zorg voor afdracht van verschuldigde omzetbelasting en, indien van toepassing, loonheffingen en premies werknemersverzekeringen. Wij zenden je van de afspraken een “Bevestigings-Email” en je bevestigt dit nogmaals aan ons door een reply op deze Bevestigings-Email. Het Honorarium is geldend voor de duur van de inzet bij deze Cliënt. Steens & Partners stemt met de Cliënt een passend en marktconform tarief af, waarmee wij zowel jouw Honorarium als onze honorering kunnen vergoeden, waarbij wij streven naar een verhouding 70%-30%.
Artikel 10
Steens & Partners investeert veel in het opbouwen en behouden van relaties met cliënten, freelance professionals en de interne organisatie. Het acquireren van een opdracht en het aanbieden van passende kandidaten op een opdracht is het eindresultaat van vaak vele jaren werk. Steens & Partners verricht haar werkzaamheden op basis van “no cure, no pay”. Ter voorkoming dat Steens & Partners geen honorering ontvangt voor haar investeringen, inspanningen en verrichte diensten, is het Kandidaat, behoudens schriftelijke toestemming van Steens & Partners, niet toegestaan binnen 18 maanden na verzenddatum van de “Bevestigings-Email” bij de Cliënt of aan deze Cliënt gelieerde ondernemingen volgens de Kamer van Koophandel, een arbeidsovereenkomst, een “Overeenkomst van Opdracht” of een andersoortige overeenkomst aan te gaan, hetzij voor de in de Bevestigings-Email genoemde, hetzij voor een andersoortige functie of werkzaamheden, hetzij rechtstreeks voor zich, hetzij door middel van en/of derden. Hieronder wordt eveneens begrepen het direct en/of indirect informeren, betrekken en/of benaderen van zelfstandige professionals, personen en/of bedrijven buiten de Opdrachtgever om ten behoeve van (eventuele) werkzaamheden en/of opdrachten bij Derde. Een aldus gesloten overeenkomst wordt geacht te zijn tot stand gekomen dankzij de inspanningen van Steens & Partners en hierdoor verbeurt Kandidaat aan Steens & Partners een direct opeisbaar bedrag van €15.000 per gebeurtenis en €500,- euro voor iedere kalenderdag dat de situatie voortduurt, onverminderd het recht van Steens & Partners om in plaats daarvan nakoming van deze bepalingen te vorderen en/of volledige schadevergoeding.
Artikel 11
Zowel Steens & Partners als Kandidaat zijn gehouden tot geheimhouding van alle informatie en aangelegenheden die hen bekend worden betreffende de Cliënt, de opdracht en/of elkaar, waarvan zij weten of redelijkerwijs kunnen vermoeden dat bekendmaking daarvan aan derden schadelijk is of kan zijn voor de Cliënt, eenieder en/of elkaar.
Artikel 12
Mocht er een situatie ontstaan waardoor je niet meer zeker bent van jouw deelname aan de Interim-procedure, dan stel je Steens & Partners hiervan op de hoogte om samen de situatie te bespreken. Zonder overleg en toestemming van Steens & Partners mag je tijdens of na de Interim-procedure geen rechtstreeks contact opnemen met de Cliënt. Jouw (mondelinge) toezegging aan Steens & Partners en/of de Cliënt dat je de opdracht aanvaardt is geldend; een getekende “Overeenkomst van Opdracht” is hiervoor geen vereiste.
Artikel 13
Een opdracht wordt aangegaan voor de duur van de werkzaamheden die nodig zijn in het kader van de opdracht bij de Cliënt. De opdracht wordt als afgerond beschouwd indien Steens & Partners én Kandidaat hiervan door Cliënt in kennis is gesteld en/of samen vaststellen dat de opdracht is afgerond.
Artikel 14
Kandidaat heeft een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Geadviseerd wordt een te verzekeren bedrag van minimaal €500.000,00
Artikel 15
Steens Consultants B.V. staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Rotterdam onder nummer 24284806. BTW nummer NL 807014515.
Steens Professionals B.V. staat ingeschreven bij de kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer 34380356. BTW nummer NL 821989807.
Steens Interim B.V. staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Rotterdam onder nummer 57086249. BTW nummer NL 852432082BN01.