Freelance Finance Lead (inrichting governance) voor grote transformatie
Voor een van onze relaties, een grote overheidsinstantie in de regio Amsterdam, komen wij graag in contact met een Freelance Finance Lead voor de inrichting van de governance van een grote transformatie die zal gaan plaatsvinden. Startdatum is eind november/begin december voor 4 à 5 dagen per week en voor 6 tot 12 maanden.
De opdracht
Onze opdrachtgever heeft besloten een knip te zetten tussen "run the business" en "change the business". Momenteel wordt er gewerkt vanuit verschillende divisies met eigen stafafdelingen en waar zowel "run the business" als "change the business" plaatsvindt. Het deel "change the business" wil onze opdrachtgever nu gaan centraliseren en het deel "run the business" blijft decentraal bestaan.
Deze transformatie zal bestaan uit verschillende fases. In fase 1 dient er een governance structuur te worden neergezet waarin de koers zal worden bepaald hoe te komen tot de eindsituatie: een centraal georganiseerde "change the business" afdeling waar zo'n 3000 mensen zullen komen te werken en waar men op agile wijze sneller veranderingen kan doorvoeren dan in de huidige situatie het geval is.
Het wordt jouw opdracht om als finance lead onze opdrachtgever te adviseren hoe de governance voor deze transformatie het beste kan worden ingericht, voor welke voortgangsrapportage structuur wordt er gekozen, etc. Verder vertegenwoordig je als finance lead de belangen van alle huidige decentrale Planning & Control afdelingen en informeer je de diverse stakeholders, inclusief de RvB over de voortgang van (de voorbereiding van) deze transformatie. Mede afhankelijk van je kennis en ervaring zal je onze opdrachtnemer vervolgens begeleiden naar de nog verder te definiëren fase twee van deze transformatie.
Kennis- en ervaringscriteria
- WO Niveau, met afgeronde studie in bedrijfseconomische/ bedrijfskundige richting
- Stevige achtergrond als financial binnen Planning & Control
- Ervaring als finance lead bij (de beginfase van) een ingrijpende transformatie bij een grote complexe organisatie
- Ervaring met Agile en idealiter met SAFe Agile.
- Ervaring in de (semi) publieke sector is een pre.
- Vloeiend Nederlands in woord en geschrift
Neem contact met ons op voor kennis- en changeopdrachten. Deskundigheid en kennis voor de cfo, change manager, financieel manager, financieel directeur, financial-, business-, project en groupcontroller, governance-, risk-, compliance-, audit-, IFRS-, AO/IC-, tax-, treasury-, actuarieel, datawarehouse-, informatiemanagement-, ERP- en robotics specialist, planning & control, rapportage- en consolidatie professional, accountant, project- en programmamanager.